Cite this article as:

Lapteva N. V. The Issue of Reforming Higher Education within the Scholarly Discourse of Modern Russia. Izvestiya of Saratov University. Sociology. Politology, 2020, vol. 20, iss. 2, pp. 219-223. DOI: https://doi.org/10.18500/1818-9601-2020-20-2-219-223


This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
UDC: 
321.01
Language: 
Russian

The Issue of Reforming Higher Education within the Scholarly Discourse of Modern Russia

The article considers key problems and controversies of higher education system in contemporary Russia, main interpretations of their reasons and ways of solution presented within domestic scholarly discourse. An inference is made that the best way to reform it is the “conservative” one implying reformatting the state’s functionality in the higher education sphere conducted on the basis of red tape reduction and minimization of formal criteria, fulfilling the strategy of improving quality of education practically oriented at national interests and needs of Russian economy and society, including social and educational functions of universities.

Literature

1. Кудрин А. Бесценен каждый. Человеческий капитал прирастает образованием // Поиск. 23.03.2018. URL: https://www.poisknews.ru/magazine/34254/ (дата обращения: 17.02.2020).
2.Тощенко Ж. Т. Высшее образование на перепутье : куда ведут реформы (заметки скептика) // Мониторинг общественного мнения : экономические и социальные перемены. 2019. № 4. С. 404—405.
3. Бляхер Л. Е., Бляхер М. Л. Мифология управления. Политика министерства vs. политика вузов : динамика противостояния // Полития. Анализ. Хроника. Прогноз. 2014. № 1 (72). С. 34. С. 36–37. С. 39-40. 
4. Шестов Н. И. Качество политического исследования : проблема критериев оценки // Изв. Сарат. ун-та. Нов. сер. Сер. Социология. Политология. 2017. Т. 17, вып. 3. С. 308–313. DOI: https://doi.org/10.18500/1818-9601-2017-17–3-308-313
5. Вилков А. А. К проблеме субъективизма в оценивании политологических исследований // Изв. Сарат. ун-та. Нов. сер. Сер. Социология. Политология. 2018. Т. 18, вып. 1. С. 69. DOI: https://doi.org/10.18500/1818-9601-2018-18–1-65-70
6. Корякин К. В., Макаренкова Е. М. Проблемы реализации Болонского процесса в контексте российской системы высшего образования // Учен. зап. ЗабГУ. Сер. Профессиональное образование, теория и методика обучения. 2017. Т. 12, № 6. С. 168. DOI: https://doi.org/10.21209/2308-8796-2017-12-6-167-173
7. Лазар М. Г.Воздействие реформывысшего образования России на будущие кадры науки // Социология науки и технологий. 2015. Т. 6, № 1. С. 48.
8. Абрамов Р. Н., Груздев И. А., Терентьев Е. А. Академическая профессия и идеология «медленной науки» // Высшее образование в России. 2016. № 10 (205). С. 62–70.
9. Вольчик В. В., Кривошеева-Медянцева Д. Д. Реформы в сфере высшего образования : роль институтов и социального капитала // Journal of Institutional Studies (Журнал институциальных исследований). 2016. Т. 8, № 2. С. 98. С. 100.  DOI: https://doi.org/10.17835/2076-6297.2016.8.2.087-104.
10. Литвак Н. В. Новая реформа отечественного высшего образования : «цифровизация» и профессура // Наука. Культура. Общество. 2018. № 2–3. С. 157-158.
11. Университеты хотят новых оценок. В Рособрнадзоре не намерены менять правила регламентации высшего образования. URL: https://www.kommersant.ru/doc/3674951 (дата обращения: 21.02.2020).

Short Text (PDF):