Cite this article as:

Yanak A. L. Children and parents in the information space: Interaction, risks and safety strategies. Izvestiya of Saratov University. Sociology. Politology, 2021, vol. 21, iss. 1, pp. 64-71. DOI: https://doi.org/10.18500/1818-9601-2021-21-1-64-71


This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
UDC: 
316
Language: 
Russian

Children and parents in the information space: Interaction, risks and safety strategies

The article is devoted to the analysis of the author’s research: focus groups with parents of children gadget users with access to the Internet (n = 6), the questionnaire survey among adolescents (n = 303) and parents (n = 326) about media consumption, and information security legislation. The new trends and risks in the development of modern child-parent relationships: gadget and Internet addiction, conflicts, decreasing parental control and authority, alternative interaction forms, dangerous content and the consequences of its consumption were identified. The research objectives are to identify the main areas and problems of interaction between parents and children with IT-technology products, zones and consequences of media influence on the parent-child relations and classification of strategies for the Internet safety of children. As a result, the main types of strategies for prevention and liquidation online risks: external (institutional) and internal (intrafamily, intrapersonal), restricting, training and replacing are typologized and presented.

Literature
  1. Голод С. Семья : прокреация, гедонизм, гомосексуализм // Журнал социологии и социальной антропологии. 2012. Т. 15, № 2. С. 20–38.
  2. Гидденс Э. Трансформация интимности. СПб. : Питер, 2004. С. 114.
  3. Бек У. Общество риска : на пути к другому модерну. М. : Прогресс-традиция, 2000. С. 67.
  4. Пережогин Л. Осторожно : интернет-зависимость // Дети в информационном обществе. 2018. № 1 (29). С. 53–54.
  5. Майорова-Щеглова С. Социальные факторы, влияющие на деструктивность детско-родительских отношений в современных семьях с подростками // Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. Серия : Социальные науки. 2018. № 4 (52). С. 55–61.
  6. Раздел 2. Концепция информационной безопасности детей. URL: https://rkn.gov.ru/docs/Razdel_2.pdf (дата обращения: 20.10.2020).
  7. Полудина В. Информационный шум в Интернете как проблема потребления коммуникации // Журнал социологии и социальной антропологии. 2011. Т. 15, № 5. С. 386–394.
  8. Янак А., Шорыгин Е. Траектории гаджетизации детско-родительских отношений : основные модели // Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. Серия : Социальные науки. 2019. № 3 (55). С. 141–148.
  9. Щекотуров А. «Макдональдизация» российского подростка : эффект социальных медиа // The Digital Scholar : Philosopher’s Lab / Цифровой ученый : лаборатория философа. 2019. Т. 2, № 1. С. 159–172. DOI: https://doi.org/10.5840/dspl20192116
  10. Полянина А. Информационная безопасность детства в условиях новой медиареальности // Информационное общество. 2019. № 1–2. С. 108–115.
  11. Понукалина О. Детско-родительские конфликты в контексте цифровизации повседневности // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия : Социология. Политология. 2020. Т. 20, вып. 1. С. 18–22. https://doi.org/10.18500/1818-9601-2020-20-1-18-22
  12. Кравченко С. Играизация российского общества (к обоснованию новой социологической парадигмы) // Общественные науки и современность. 2002. № 6. С. 143–155.
  13. Об утверждении Доктрины информационной безопасности Российской Федерации : указ Президента РФ от 05.12.2016 № 646. Доступ из справ.-правовой системы «КонсультантПлюс».
  14. Солдатова Г., Рассказова Е., Зотова Е. Зона безответственности // Дети в информационном обществе. 2014. № 16. С. 44–53.
Short Text (PDF): 
Full Text (PDF):