Cite this article as:

Antonova V. K., Dombrovsk E. V., Yarskaya-Smirnova V. N. Compressed pandemic time. Izvestiya of Saratov University. Sociology. Politology, 2022, vol. 22, iss. 3, pp. 314-320. DOI: https://doi.org/10.18500/1818-9601-2022-22-3-314-320


This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
UDC: 
316.2
Language: 
Russian

Compressed pandemic time

The purpose of the article is to reveal the features of changes in the perceptions and behavior of various groups in the education system during the COVID-19 pandemic. The authors analyzed the results of two focus groups conducted in the summer of 2021. Interns of the Scientifi c and Educational Regional Center for Monitoring Research, Gagarin SSTU. As a result, diff erences in the perception of social isolation by students living with families and single people were found. It became possible to bring together the lessons of the pandemic for civil society and various social cohorts, including families raising children with disabilities. Regardless of the development of the situation, with an optimistic attitude and the support of loved ones, you can cope with the diffi culties that have arisen. The pandemic exacerbated inequality and social problems, but at the same time acted as a catalyst for positive changes in social reality.

Literature
  1. Петренко Д. П. Стрессы в период пандемии COVID-19 и после нее // Форум молодежной науки. 2021. Вып. 2, № 2. С. 60–68.
  2. Луман Н. Социология риска // Tesis. 1995. № 5. С. 135–157.
  3. Левина Т. Материнство, университет, COVID-19 // DOXA, 2021. URL: https://doxajournal.ru/uni/gender_stereotypes_at_uni (дата обращения: 25.07.2021).
  4. Зиммель Г. Большие города и духовная жизнь // Логос. Философско-литературный журнал. 2002. № 3–4. С. 23–34.
  5. Социология пандемии. Проект коронаФОМ / рук. авт. колл. А. А. Ослон. М. : Ин-т Фонда Общественное Мнение (инФОМ), 2021. 320 с.
  6. «Черный лебедь» в белой маске. Аналитический доклад НИУ ВШЭ к годовщине пандемии COVID-19 / под ред. С. М. Плаксина, А. Б. Жулина, С. А Фаризовой ; НИУ ВШЭ. М. : Изд. дом ВШЭ, 2021. 336 с.
  7. Ярская В. Н., Домрачева Е. А. Опыт социологического анализа многоаспектных последствий пандемии как новой социальной реальности // Среднерусский вестник общественных наук. 2021. Т. 16, № 3. C. 15–29. https://doi.org/10.22394/2071-2367-2021-16-3-15-29
  8. Как самоизоляция изменила жилье россиян // СТРЕЛКА КБ, 2021. URL: https://media.strelka-kb.com/lifeinpandemia (дата обращения: 01.09.2021).
  9. Едронова В. Н. Молодежь и Интернет : статистика 2020 г. // Экономический анализ : теория и практика. 2020. Т. 20, № 3. С. 455–473. https://doi.org/10.24891/ea.20.3.455
  10. Федосенко Е. В. Жизнь после карантина : психология смыслов и коронавирус COVID-19 // Психологические проблемы смысла жизни и акме. 2020. № 7. С. 34–47.
  11. Карпова Э. Б., Николаева Е. А., Удалова В. А. Исполнение самоизоляционных мер в период пандемии COVID-19 в контексте социальной ответственности личности // Вестник Омского университета. Серия «Психология». 2020. № 4. C. 42–46. https://doi.org/10.24147/2410-6364.2020.4.42-46
  12. Масляков В. В., Портенко Н. Н., Павлова О. Н. Вакцинация от коронавируса : правовые вопросы // NB : Административное право и практика администрирования. 2020. № 3. С. 58–61. https://doi.org/10.7256/2306-9945.2020.3.33965
  13. Плещенко В. И. Закупочная деятельность во время и после пандемии коронавируса : как работать дальше? // Стратегии бизнеса. 2020. Т. 8, № 5. С. 129–131. https://doi.org/10.17747/2311-7184-2020-5-129-131
  14. Гинцбург А. Л. Время сейчас спрессовалось, год идет за три–четыре прежних // ТАСС. интервью 10 ноября 2021. URL: https://tass.ru/interviews/12873761?utm (дата обращения: 11.11.2021).
Short Text (PDF):