Cite this article as:
Kremneva N. Y. Labor Values of a Foreign Enterprise as a Factor of Choice in Young Workers Employment Strategies. Izvestiya of Saratov University. Sociology. Politology, 2019, vol. 19, iss. 2, pp. 141-146. DOI: https://doi.org/10.18500/1818-9601-2019-19-2-141-146
Labor Values of a Foreign Enterprise as a Factor of Choice in Young Workers Employment Strategies
This article focuses on the results of young workers qualitative research, which was carried out in 2017–2018 in Ulyanovsk. The differences in the young workers’ perception of work at the foreign enterprise are shown. The analysis of human resource management practices in the context of the values of traditional Russian production culture was undertaken. Stability, partnership, personal freedom and pragmatism are highlighted as aspects of the attractiveness of a foreign enterprise. This article contested the way of looking at foreign enterprise as an example of innovative culture which is fundamentally different from the values of traditional Russian production culture.
1 Кремнева Н. Ю. Инновации и традиции в корпоративной культуре перспективных российских предприятий // Практики управления персоналом на современных российских предприятиях / под ред. В. И. Кабалиной. М. : ИСИТО, 2005. С. 158–177.
2 Темницкий А. Л. Традиционные и инновационные практики в трудовой культуре российских рабочих // Традиции и инновации в современной России. Социологический анализ взаимодействия и динамики / под ред. А. Б. Гофмана. М. : РОССПЭН, 2008. С. 132–195.
3 Бессокирная Г. П. Трудовая этика и трудовое поведение рабочей молодежи // Актуальные проблемы социологии культуры, образования, молодежи и управления : материалы Всерос. науч.-практ. конф. с междунар. участием (Екатеринбург, 24–25 февраля 2016 г.) / под общ. ред. Ю. Р. Вишневского. Екатеринбург : Изд-во Урал. ун-та, 2016. С. 113–118.
4 Отчет о реализации стратегии развития трудовых ресурсов в соответствии с потребностями социально-экономического развития Ульяновской области на период до 2030 года (за 2017 год). Ульяновск : Агентство по развитию человеческого потенциала и трудовых ресурсов Ульяновской области, 2018.
5 Чеглакова Л. М. Корпоративная социальная политика промышленных предприятий в отношении молодежи : результаты кейс-стади // Трудовые отношения : состояние и тенденции развития в России : сб. науч. ст. / отв. ред. В. А. Ядов. Самара : Изд-во Самар. ун-та, 2013. С. 236–246.
6 Hofstede G. Culture’s consequences : international differences in workrelated values. Beverly Hills : Sage Publications, 1980.
7 Наумов А. И. Хофстидово измерение России (влияние национальной культуры на управление бизнесом) // Менеджмент. 1996. № 3. С. 70–104.
8 Пушных В. А., Струкова О. С. Деловая культура России : измерение по Г. Хофстиду // Менеджмент в России и за рубежом. 2004. № 2. 2004. С. 71–78.
9 Данилова Е., Тарарухина М. Российская производственная культура в параметрах Г. Хофштеда // Мониторинг общественного мнения : экономические и социальные перемены. 2003. № 3 (65). С. 53–64.