Cite this article as:
Efanova E. V., Melnichenko D. V. Social Media as the Tool of Public Policy in Modern Russia. Izvestiya of Saratov University. Sociology. Politology, 2018, vol. 18, iss. 1, pp. 92-95. DOI: https://doi.org/10.18500/1818-9601-2018-18-1-92-95
Social Media as the Tool of Public Policy in Modern Russia
In article scientific interpretations of the concept “social media” are considered, functions (communicative, relativistic) and tendencies of their development during a modern information era reveal. It is proved that social media give the chance of upholding of interests in public space to both ordinary citizens, and the opposition movements. The Russian network community actively carries out political dialogue by means of social media, forming a public discourse and new forms of mass communication.
1 Бондарев Н. С. Социальные медиа в современных политических процессах : технологии и ресурсывлияния : дис. ... канд. полит. наук. М., 2014. С. 62.
2 БудолакМ. С. Понятие «социальныемедиа» // Петербургская школа PR : от теории к практике. 2009. Вып. 7. С. 18.
3 Штайншаден Я. Социальная сеть. Феномен Facebook / пер. с нем. Н. Фрейман. СПб. : Питер, 2011. С. 13.
4 Solis B., Breakenridge D. Putting the Public Back in Public Relations : How Social Media Is Reinventing the Aging Business of PR. Upper Saddle River : Pearson Education Inc., 2009. P. 59.
5 См.: Кастельс М. Власть коммуникации / пер. с англ. Н. М. Тылевич ; под науч. ред. А. И. Черных. М. : ИД ВШЭ, 2016. С. 74.
6 См.: Habermas J. The structural transformation of the public sphere : an inquiry into a category of bourgeois society. Cambridge : Polity, 1989. P. 143.
7 См.: Белл Д. Грядущее постиндустриальное общество. Опыт социального прогнозирования : пер. с англ. Изд. 2-е, испр. и доп. М. : Academia, 2004. С. 202.
8 См.: Алексеева Т. А. «Публичное» и «частное»: где границы «политического»? // Философские науки. 2005. № 3. С. 28.
9 См.: Павлютенкова М. Ю. Роль и место социальных сетей в публичной политике // Вестн. РУДН. Сер. Политология. 2015. № 3. С. 74.
10 См.: Интернет в России : динамика проникновения. Лето 2017 год. URL: http://fom.ru/SMI-i-internet/13783 (дата обращения: 21.11.2017).
11 См.: Об объективностиСМИи тематических предпочтениях граждан. URL: http://fom.ru/SMI-i-internet/13618 (дата обращения: 22.11.2017).
12 См.: Кириллова Н. Б. Медиасреда российской модернизации. М. : Академический Проект, 2005. С. 112.