Cite this article as:

Dobrovolskaya Y. A. The communicative structure of network political leadership: Opportunities for empirical research. Izvestiya of Saratov University. Sociology. Politology, 2021, vol. 21, iss. 4, pp. 452-456. DOI: https://doi.org/10.18500/1818-9601-2021-21-4-452-456


This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
UDC: 
32.019.5
Language: 
Russian

The communicative structure of network political leadership: Opportunities for empirical research

The phenomenon of the leadership in the network space is becoming the subject of modern Russian and foreign studies. At the same time, the phenomenon has not been determined. The article describes the communication structure of network leadership between the concepts of network leadership, blogger, and influencer, as well as the basis for the future empirical research.

Literature
  1. В облдуме обсуждают влияние на молодежь «сетевых литеров с неоднозначной репутацией» // Взгляд-инфо : [сайт]. URL: https://www.vzsar.ru/ news/2021/02/12/v-obldyme-obsyjdaut-vliyanie-namolodej-setevyh-liderov-s-neodnoznachnoy-repytaciey.html?utm_source=yxnews&utm_medium=desktop (дата обращения: 09.04.2021).
  2. Скуратов А. Б. Коммуникативное лидерство в локальных интернет-сообществах // Вестник Бурятского государственного университета. 2015. Вып. 6. С. 56–59.
  3. Тайкова Л. В. Лидерство в виртуальных сетевых сообществах // Вестник Новгородского государственного университета. Серия : Педагогические науки. 2017. Вып. 1 (99). С. 55–57.
  4. Ирхин Ю. В. Коммуникативный, политический и управленческий потенциал блогосферы // Контуры глобальных трансформаций : политика, экономика, право. 2015. Т. 8, № 5. С. 6–17.
  5. Малиновский С. С. Интернет как фактор электорального активности // Вестник Брянского государственного университета. 2012. № 2. С. 213–218.
  6. Бальчугов А. В., Белянцев А. Е., Бугров Р. В., Немцова О. А. «Новые медиа» в современной российской политике : преимущества и потенциал // Власть. 2019. Т. 27, № 3. С. 82–85. https://doi.org/10.31171/vlast.v27i3.6416
  7. Володенков С. В. Влияние технологий интернеткоммуникаций на современные общественно-политические процессы : сценарии, вызовы и акторы // Мониторинг общественного мнения : Экономические и социальные перемены. 2019. № 5. С. 341–364. https://doi.org/10.14515/monitoring.2019.5.16
  8. Blumler J., Gurevitch M. Towards a Comparative Framework for Political Communication Research // Political Communication / ed. by S. H. Shaffee. Beverly Hills (CA), 1975. P. 165–193.
  9. Karlsson M., Astrom J. The political blog space : A new arena for political representation? // New Media & Society. 2016. Vol. 18, № 3. P. 465–483. https://doi.org/10.1177/1461444814543990