информационная политика

Image characteristics of the subject of political process – municipal authority bodies of Russian million-plus cities: Social media analysis

This article considers formation of image of thirteen Russian million-plus cities in social media (not including federal cities – Moscow and St. Petersburg). Based on the content analysis of messages posted on the offi cial accounts of local authorities of million-plus cities on the VKontakte social network for the period from September 1 to December 1, 2021, the authors determined the main image characteristics broadcast through offi cial social media accounts.

“Sputnik V” and the information policy of the European media regarding the Russian means of combating the pandemic

he article analyzes the public political reactions of the leaders of the European Union and the leading political forces of various European states regarding the Russian “Sputnik V” vaccine. The position of key European states in relation to the Russian vaccine are considered. This study is based on open sources and does not provide a comprehensive or complete overview of the available estimates. It focuses mainly on the problems of information support of political decisions regarding Russian means of combating the coronavirus pandemic.

Факторы влияния государственной информационной политики на формирование институтов гражданского общества в современной России

В статье рассматриваются факторы влияния государственной информационной политики на процессы формирования институтов гражданского общества в современной России. Особое
внимание обращается на нормотворческую и правоприменительную функции государственной информационной политики в информационно-коммуникационной сфере, включая средства массовой информации. Применяя ретроспективный и неоинституциональный подходы, автор исследует факторы влияния государственной информационной политики на примере формирования конкретных институтов гражданского общества в современной России.