Cite this article as:

Korogodova N. П., Zaуtsev D. V., Zaitseva O. V. The effectiveness of social services in the implementation of psychological, pedagogical and socio-cultural services in the process os disabled children’s inclusion into society. Izvestiya of Saratov University. Sociology. Politology, 2021, vol. 21, iss. 1, pp. 29-36. DOI: https://doi.org/10.18500/1818-9601-2021-21-1-29-36


This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
UDC: 
316.7
Language: 
Russian

The effectiveness of social services in the implementation of psychological, pedagogical and socio-cultural services in the process os disabled children’s inclusion into society

The article presents the new results of the original empirical study of social attitudes to the effectiveness of the social services in the context of social and educational inclusion of the disabled children. The activity of the social services of Saratov region was analyzed according to the set of the quantitative and qualitative parameters’ order. The specifics of the social assessment of the success of psychological, pedagogical and socio-cultural services’ implementation success in the process of the disabled children’s inclusion into society were considered. The formal inclusive orientation of the social practices on the inclusion of the disabled children into the usual socio-cultural relations and educational environment of the general type with irrelatively low real effectiveness was established. The key constraints are bureaucratization, insufficient funding, and the lack of inclusive competencies of the social service’s representatives

Literature
  1. Специальный доклад Уполномоченного по правам человека в РФ «Права и возможности инвалидов Российской Федерации» 10 сентября 2001 г. URL: http://www.consultant.ru/cons/cgi/online.cgi? (дата обращения: 01.06.2020).
  2. О социальной защите инвалидов в Российской Федерации : федер. закон от 24.11.1995 № 181-ФЗ. Доступ из справ-правовой системы «Гарант».
  3. Статистика по детям-инвалидам в РФ. URL: https://sakuramed.ru/obshie-stati/statistika-po-detyam-invalidamv-rf (дата обращения: 25.05.2020).
  4. Романычев И. С. Механизмы и критерии оценки эффективности деятельности учреждений социального обслуживания // Приволжский научный вестник. 2012. № 3 (7). С. 64.
  5. Топчий Л. В. Система управления социальным обслуживанием населения // Социальное облуживание. 2005. № 1. С. 5–16.
  6. Оценка эффективности деятельности учреждений социальной поддержки населения / под ред. П. В. Романова, Е. Р. Ярской-Смирновой. М. : Московский общественный научный фонд ; Центр социальной политики и гендерных исследований, 2007. С. 30–34.
  7. Романов П. В., Ярская-Смирнова Е. Р. Модернизация социального обслуживания : ориентация на результат // Социальная политика : экспертиза, рекомендации, обзоры. 2011. № 14. С. 107–120.
  8. Ярская-Смирнова В. Н., Ярская-Смирнова Е. Р. Инклюзивная культура социальных сервисов // Социологические исследования. 2015. № 12. С. 133–140.
  9. Луман Н. Социальные системы. Очерк общей теории / пер. с нем. И. Д. Газиева ; под ред. Н. А. Головина. М. : Наука, 2007. С. 45.
  10. Луман Н. Формы помощи в процессе изменения общественных условий / пер. Д. В. Озирченко, А. Н. Малинкина // Социологический журнал. 2000. № 1–2. С. 16–35.
  11. Трапезникова И. С. Методика выявления эффективности деятельности муниципального учреждения социального обслуживания и критерии ее оценки // Фундаментальные исследования. 2015. № 11. С. 824–827.
  12. ГОСТ Р 52496-2005. Социальное обслуживание населения. Контроль качества социальных услуг. Основные положения. URL: http://docs.cntd.ru/document/1200043281 (дата обращения: 22.05.2020).
Short Text (PDF): 
Full Text (PDF):