Cite this article as:

Rafikov A. I. Advertising communications of an opposition candidate (A case study of Pavel Grudinin’s electoral campaign). Izvestiya of Saratov University. Sociology. Politology, 2021, vol. 21, iss. 2, pp. 238-242. DOI: https://doi.org/10.18500/1818-9601-2021-21-2-238-242


This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
UDC: 
324
Language: 
Russian

Advertising communications of an opposition candidate (A case study of Pavel Grudinin’s electoral campaign)

The article contains results of the research of advertising communication of the candidate P. N. Grudinin. Drawing on the data from social surveys, the author puts forward a thesis that the political idea promoted by the candidate is irrelevant for the majority of voters in Russia. The following features of advertising communications are highlighted: an appeal to the past; the lack of attempts to expand the electoral base; use of oppositions.

Literature
  1. Коммуникативные технологии в процессах политической мобилизации / науч. ред. В. А. Ачкасова, Г. С. Мельник. М. : Флинта ; Наука, 2016. С. 39.
  2. «Если будет запрос на чернуху, мы об этом подумаем» // Медуза. URL: https://meduza.io/feature/2018/03/12/esli-budet-zapros-na-chernuhu-my-ob... (дата обращения: 10.09.2020).
  3. Хазагеров Г. Г. Политическая риторика. М. : Никколо М, 2002.
  4. Политическая реклама. Павел Грудинин. Россия-2018. Дорога к социализму // YouTube. URL: https://www.youtube.com/watch?v=XEAho2q7wYM&ab_channel=AgitPropRF (дата обращения: 10.09.2020).
  5. Леонтович О. А. Методы коммуникативных исследований. М. : Гнозис, 2011.
  6. Политическая реклама. Павел Грудинин. Россия-2018. Дорога к социализму.
  7. Структура и воспроизводство памяти о Советском Союзе в российском общественном мнении // Левада-Центр. URL: https://www.initiative-communiste. fr/wp-content/uploads/2020/03/URSS-sondage-Levadaf%C3%A9vrier-2020.pdf (дата обращения: 10.09.2020).
  8. Социальное самочувствие населения России. Перемены VS Стабильность. Образ будущего // ВЦИОМ. URL: https://wciom.ru/fileadmin/file/reports_conferences/2017/2017_11_24_soci... (дата обращения: 10.09.2020).
  9. Егорова-Гантман Е. В., Плешаков К. В., Байбакова В. Б. Политическая реклама. М. : Никколо М, 1999.
  10. Костюнина М. В. Аргументация и манипуляция как средства убеждения в российском политическом дискурсе (на материале предвыборных речей российских политиков за 2008 г.) // Вестник Челябинского государственного педагогического университета. 2012. № 3. С. 307–330.
Short Text (PDF):