Cite this article as:

Bobylo А. М. Education as a Main Factor for National Interests of a State. Izvestiya of Saratov University. Sociology. Politology, 2018, vol. 18, iss. 2, pp. 217-224. DOI: https://doi.org/10.18500/1818-9601-2018-18-2-217-224


This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
UDC: 
327
Language: 
Russian

Education as a Main Factor for National Interests of a State

In this article, the author tries to conceptualize and analyze the educational factor in realizing the national interests of a state. The author applies the method of analytic eclecticism for education complex analysis in the frames of different theoretical concepts. In the system of national interests priorities the author offers to consider the system of education in the context of three interdependent factors: as an instrument of national security; as a main factor for social and economic development; as a mean of political influence (soft power). The key factors for education development concept in the frames of national interest are revealed.

Literature

1 См.: Гончарова А. Н. Проблема согласования общественных и личных интересов в процессе построения гражданского общества. Красноярск, 2001. С. 115. 

2 См.: Wendt A. Social Theory of International Politics. Cambridge, 1999. P. 40. 

3 См.: Nye J. Bound to Lead : The Changing Nature of American Power. N. Y., 1990. 

4 См.: Финнемор М. Нормы, культура и мировая политика с позиций социологического институционализма // Международные отношения : социологические подходы / рук. авт. колл. П. А. Цыганков. М., 1998. С. 100. 

5 См.: Katzenstein P. The Culture of National Security : Norms and Identity in World Politics. N. Y., 1996. 

6 См.: Osgood R. Ideals and Self-Interest in America’s Foreign Relations. Chicago, 1953. P. 21. 

7 См.: Бэттлер А. Национальные интересы, национальная и международная безопасность // Полис. 2002. № 4. С. 146–158. 

8 См.: George A., Keohane R. The Concept of National Interests : Uses and Limitations’ // George A. Presidential Decisionmaking in Foreign Policy. Boulder, 1980. P. 217–238. 

9 См.: Цыганков П. А. [и др.]. Теория международных отношений. М., 2015. 

10 Саидов А. Х., Кашинская Л. Ф. Национальная безопасность и национальные интересы : взаимосвязь и взаимодействие (опыт политико-правового анализа) // Журнал российского права. 2005. № 12. C. 36. 

11 См.: Sil R., Katzenstein P. J. Analytic Eclecticism in the Study of World Politics : Recon-fi guring Problems and Mechanisms across Research Traditions // Perspectives on Politics. 2010. Vol. 8, № 2. P. 411–431. 

12 См.: Buzan B., Wæver O., Wilde J. Security : a new framework for analyses. L., 1998.

13 См.: Buzan B. Rethinking Security After the Cold War // Cooperation and Confl ict. March 1997. Vol. 32, № 1. P. 5–28. 

14 См.: Bell D. The coming of post-industrial society : A venture of social forecasting. N.Y., 1973. 

15 См.: Becker G. S. Human capital : theoretical and empirical analysis, with special reference to education. N.Y., 1964. 

16 См.: Фельдман О. А. Образовательный потенциал системы национальной безопасности России : дис. … д-ра полит. наук. М., 2011. 

17 См.: Nye J. S. Jr. Soft Power and Higher Education // The Internet and the University. Devlin Maureen, Larson Richard, Meyerson Joel. Educause : 2005. P. 11–14. 

18 См.: Лебедева М. М., Фор Ж. Высшее образование как потенциал «мягкой силы» России // Вестн. МГИМОУниверситета. 2009. № 4. С. 200–205. 

19 Джуринский А. Н. Высшее образование в современном мире : тренды и проблемы. М., 2017. С. 108. 

20 См.: Боревская Н. Е. Особенности реформирования высшей школы КНР на рубеже ХХ–ХХI вв. // Сотрудничество России и КНР в сфере образования : анализ прошлого и перспективы будущего : материалы III Российско-Китайской конф. «Двустороннее научно-образовательное сотрудничество вузов России и Китая». М., 2009. С. 49. 

21 См.: Фоминых А. «Мягкая мощь» обменных программ. URL: http://www.intertrends.ru/sixteenth/008.htm (дата обращения: 15.11.2012).

Short Text (PDF): 
Full Text (PDF):