Cite this article as:

Ufimceva Е. I. Institutional Features of the First Church and Sunday Schools in Russia: Historical and Sociological Overview. Izvestiya of Saratov University. Sociology. Politology, 2016, vol. 16, iss. 4, pp. 416-?. DOI: https://doi.org/10.18500/1818-9601-2016-16-4-416-422


This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).

Institutional Features of the First Church and Sunday Schools in Russia: Historical and Sociological Overview

This article contains an overview of the historical and sociological institutional features of the first church and Sunday schools in Russia, carried out by drawing on the works of S. I. Miropol’skii, N. А. Lavrovskii, Y. V. Abramov. It describes the historical and social conditions of the emergence of church and Sunday schools in Russia. This article discusses the purpose and scope of activities of the first church and Sunday school, the basic principles, educational ideals and social norms inherent data to educational institutions, a system of social status and social roles represented in the structure of the church and Sunday school, features interinstitutional and extra-institutional interaction between the subjects of the Church and Sunday’s formation, the factors hindering the development of the church and Sunday education at the stage of their origin. Presented role of the State, the Church and the public dissemination of the church and Sunday school in the Russian society

Literature

1 Миропольский С. И. Очерк истории церковно-приход- ской школы от первого ее возникновения на Руси до настоящего времени. СПб. : Тип. Глазунова, 1910. С. 4.

2 См.: Арчебасова Н. А. Начальное народное образование в Царицынском уезде Саратовской губернии в 1861–1914 гг. : дис. … канд. ист. наук. Волгоград, 2000. С. 76.

3 Лавровский Н. А. О древнерусских училищах. Разсуж- дение, представленное в историко-филологический факультет императорского Харьковского университета Николаем Лавровским для получения степени доктора славяно-русской филологии. Харьков. Печатано в университетской типографии, 1854. С. 5.

4 Миропольский С. И. Указ. соч. С. 19.

5 Там же. С. 18.

6 Там же. С. 56.

7 См.: Агеева А. В. Церковно-приходские воскресные школы : история возникновения и тенденции разви- тия // Вестн. ПСТГУ. Сер. 4. Педагогика. Психология. 2000. Вып. 3 (18). С. 58–66.

8 См.: Никитская Е. А. Воскресная школа как феномен педагогической действительности. История и совре- менность // Вестн. ПСТГУ. Сер. 4. Педагогика. Психо- логия. 2008. Вып. 2 (9). С. 121–132.

9 См.: Абрамов Я. В. Наши воскресные школы. Их про- шлое и настоящее. СПб., 1900. С. 10.

10 См.: Крутицкая Е. В. Церковно-приходские школы России в конце XIX – начале XX вв. : дис. … канд. ист. наук. М., 2003. С. 55.

11 Начальное и среднее образование в Санкт-Петербурге. XIX – начало XX. Сборник документов. СПб., 2000. Док. № 74. С. 173.

12 См.: Абрамов Я. В. Указ. соч. С. 10.

13 Там же. С. 28–29.

14 Там же. С. 33.

Short Text (PDF): 
Full Text (PDF):