Cite this article as:

Ufimceva Е. I. Modern Explanatory Models of Religious Conversion: Limitations and Heuristic Possibilities. Izvestiya of Saratov University. Sociology. Politology, 2020, vol. 20, iss. 4, pp. 426-437. DOI: https://doi.org/10.18500/1818-9601-2020-20-4-426-437


This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
UDC: 
316.74:2
Language: 
Russian

Modern Explanatory Models of Religious Conversion: Limitations and Heuristic Possibilities

The article is devoted to the review of foreign theories of religious conversion. The interdisciplinary nature and degree of studying the phenomenon of religious conversion in foreign and Russian scientific discourses are identified. The theoretical models of religious conversion presented in the framework of positivist, interpretive and integrative paradigms of religious conversion are described. The main theoretical positions of foreign theories of religious conversion are considered. The theoretical and methodological limitations and empirical possibilities of theoretical models of religious conversion for the study of religious conversion in modern Russian society are outlined. 

Literature
  1. Джеймс У. Многообразие религиозного опыта. Исследование человеческой природы / пер. с англ. В. Г. Малахиевой-Мирович, М. В. Шик ; под ред. С. В. Лурье. М. : Академический проект, 2017.
  2. Исаева В. Б. Социальный механизм религиозной конверсии : на примере петербургской буддийской мирской общины Карма Кагью : дис. … канд. социол. наук. СПб., 2014. С. 19-45.
  3. Игнатьев А. А. Конверсия религиозная // Энцикопедический словарь социологии религии / под ред. М. Ю. Смирнова. СПб. : Платоновское философское общество, 2017. С. 136–138.
  4. Смирнов М. Ю. Конверсия религиозная // Платоновское философское общество, 2017. С. 138–139.
  5. Ардашева Л. А. Основные парадигмы в изучении религиозного обращения // Религиоведение. 2013. № 2. С. 150, С.158
  6. Дорофеева Т. В. Мотивыобращения в кришнаизм в условиях России // Гуманитарные и социальные науки. 2017. № 2. С. 29.
  7. Bainbridge W. S. The sociology of religious movements. N. Y. ; L. : Routledge, 1997. Р. 155–156.
  8. Любимова А. И. Теории религиозной конверсии и новые религиозные движения в России // Вестн. Рус. христианской гуманит. акад. 2009. Т. 10, № 1. С. 71.
  9. Balch R. W. Looking behind the scenes in a religious cult : Implications for the study of conversion // Sociological Analysis. 1980. Vol. 45. P. 301–314.
  10. Richardson J. T. Conversion Careers // Society. 1980. Vol. 17, № 3. P. 49.
  11. Heirich M. Change of Heart : A test of some widely held theories of conversion // American Journal of Sociology. 1977. Vol. 83, № 3. P. 676. DOI: https://doi.org/10.1086/226598
  12. Ипатова Л. П. Типы религиозного обращения в православие женщин в современной России : дис. … канд. социол. наук. М., 2006. С. 22.
  13. Gooren H. The religious market model and conversion : Towards a new approach // Exchange. 2006. Vol. 35, № 1. P. 46.
  14. Wohlrab-Sahr M. Biographie und Religion. Zwischen ritual und Selbstsuche. Frankfurt a/M : Campus Verlag, 1995.
  15. Трофимов С. В. Индивидуализм и типы религиозных верующих в ранней теорииД. Эрвьё-Леже // Вестн. Моск. ун-та. Сер. 18. Социология и политология. 2014. № 4. С. 204–218.
  16. Hervieu-Leger D. Le pelerin et le converti. La religion en mouvement. P. : Flammarion, 1999. P. 290.
Short Text (PDF):