Cite this article as:

Antropova Y. Y., Kalinin I. A. Modern Urban Society and Space Children: the Problem of Pairing. Izvestiya of Saratov University. Sociology. Politology, 2016, vol. 16, iss. 2, pp. 153-161. DOI: https://doi.org/10.18500/1818-9601-2016-16-2-153-161


This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
UDC: 
316.42
Language: 
Russian

Modern Urban Society and Space Children: the Problem of Pairing

The problem of childhood space narrowing in its relationship with the negative trends in the development of modern urban society. The influence of the urban landscape to «children’s Territorial behavior» and personality development of the whole child, leading eventually to a breach of transfer processes of socio-historical experience and adaptation in society, social destruction and deviation. As part of the sociological research Ekaterinburg as an example of modern Russian metropolis is analyzed from the standpoint of «the city, convenient for life» and «city friendly to children».

Literature

1 Гидденс Э. Ускользающий мир : как глобализация меняет нашу жизнь / пер. с англ. М. Л. Коробочкина. М. : Весь мир, 2004. С. 15.
2 Хабермас Ю. Философский дискурс о модерне : пер. с нем. М. : Весь мир, 2003. С. 121.
3 Вальденфельс Б. Повседневность как плавильный тигель рациональности // Социологос. Общество и сферы смысла : сб. работ. Вып. 1 / сост. и общ. ред. В. В. Винокуров, А. Ф. Филиппов. М. : Прогресс. 1991. С. 48-49.
4 Трубина Е. Г. Город в теории : опыты осмысления пространства. М. : Новое лит. обозрение, 2013. С. 15, 497.
5 Hart R. Children’s Experience of Place : A Developmental Study. N.Y. : Irvington Press, 1978. P. 21.
6 Осорина М. В. Секретный мир детей в пространстве мира взрослых. 5-е изд. СПб. : Питер, 2013. С. 78, 130
7 Вукан Р. Вучик. Транспорт в городах, удобных для жизни. URL: http://coollib.net/b/188963/read#t3 (дата обращения: 15.09.2014).
8 Выготский Л. С. Коллектив как фактор развития дефективного ребенка // Выготский Л. С. Основы дефектологии. СПб. : Лань, 2003. С. 276–277.
9 Цит. по: Семаго Н. Я., Семаго М. М. Проблемные дети : основы диагностической и коррекционной работы психолога. М. : АРКТИ, 2000. С. 25.
10 Антропова Ю. Ю. Деятельность учреждений социального обслуживания семьи и детей по нормализации детско-родительских отношений и сохранению психического и физического здоровья в семье // Семья и будущее России : материалы междунар. науч.- практ. конф. (Екатеринбург, 3–4 февраля 2004 г.) / Урал. гуман. ин-т. Екатеринбург : УрГИ, 2004. С. 6.
11 Резолюция секции «Социология детства». РГГУ, 3 февраля 2012 г. URL: http://www.childsoc.ru/doc/itog_info.pdf (дата обращения: 15.09.2014).
12 Lefebvre H. Everyday Life in the Modern World. New Brunswick : Transaction Publ., 1990. P. 100.
13 Гидденс Э. Устроение общества : Очерк теории структурации. М. : Академический проект, 2003. С. 72.

Short Text (PDF):