Cite this article as:

Bulanova E. G., Loginov A. V. Political and Seamlessly Integrated Advertising: Problems of Legal Regulation and Directions of Their Solution. Izvestiya of Saratov University. Sociology. Politology, 2019, vol. 19, iss. 3, pp. 312-319. DOI: https://doi.org/10.18500/1818-9601-2019-19-3-312-319


This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
UDC: 
32.019.51
Language: 
Russian

Political and Seamlessly Integrated Advertising: Problems of Legal Regulation and Directions of Their Solution

The article deals with the problems of legislative regulation of political and organically integrated advertising, as well as the balance between political advertising, electoral campaigning, campaigning on referendum, and social advertising. It is concluded that there is a need for the adoption of a new law “On political advertising”, which extends the principles of integrity and reliability used for commercial advertising for political advertising, as well as fixes other restrictions for it acting for standard forms of advertising.

Literature

1 О рекламе : федер. закон от 13.03.2006 № 38-ФЗ (с посл. изм. и доп.) // Собр. законодательства Рос. Федерации. 2006. № 12, ст. 1232.
2 Тогузаева Е. Н. Пропаганда, агитация и политическая реклама : проблемы и противоречия правового регулирования // Актуальные проблемы российского права. 2014. № 12. С. 27–43.
3 Об основных гарантиях избирательных прав и права на участие в референдуме граждан Российской Федерации : федер. закон от 12.06.2002 № 67-ФЗ (с посл. изм. и доп.) // Собр. законодательства Рос. Федерации. 2002. № 24, ст. 2253.
4 Протокол № 2 совещания по вопросам, связанным с возможностью размещения предвыборной агитации на рекламных конструкциях, от 06.08.2007. Доступ из справ.-правовой системы «КонсультантПлюс».
5 Чистополов В. В. Проблемы правового регулирования предвыборной агитации и пути их решения // Рос. юрид. журнал. 2010. № 3. C. 67–73.
6 Turcotte S. Gimme A Bud! The Feature Film Product placement industry. The University of Texas at Austin, 1995.
7 Галисиан М.-Л. Product Placement в средствах массовой информации. М. : Эт Сетера Паблишинг, 2004. С. 21.
8 Product placement / ed. S. Nikotchev. Strasbourg : Europ. Audivisual observatory, cop., 2010.
9 Egta review on Product placement & Sponsorship // Egta – association of television and radio sales houses. 2011. URL: http://www.egta.com (дата обращения: 31.05.2019).
10 О признании рекламы неорганично интегрированной в теле-, радиопередачу : письмо ФАС России от 25.05.2011 № АК/20129. Доступ из справ.-правовой системы «КонсультантПлюс».
11 Постановление ФАС Московского округа от 24.02.2011 № КГ-А40/281–11-2. Доступ из справ.-правовой системы «КонсультантПлюс».
12 Постановление ФАС Поволжского округа от 12.11.2010 № А65-7742/2010. Доступ из справ.- правовой системы «КонсультантПлюс».
13 Куликова Е. Г. Правовые особенности соотношения «органично интегрированной» и «скрытой» рекламы в процессе правоприменения // Юность. Наука. Культура. 2017. № 1. С. 230.
14 Куликов А. Правовое регулирование использования product placement в России // Конкуренция и право. 2016. № 3. С. 52.
15 Иванова А. А. Правовые особенности применения product placement на территории РФ // Медиаскоп : электрон. науч. журн. 2011. № 2. URL: http://mediascope.ru/node/831 (дата обращения: 20.05.2019).

 

Short Text (PDF): 
Full Text (PDF):