Cite this article as:

Kazieva M. Z. Spiritual Health of Dagestan Student Youth: Sociological Analysis of Risks and Threats. Izvestiya of Saratov University. Sociology. Politology, 2019, vol. 19, iss. 1, pp. 74-81. DOI: https://doi.org/10.18500/1818-9601-2019-19-1-74-81


This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
UDC: 
316.375
Language: 
Russian

Spiritual Health of Dagestan Student Youth: Sociological Analysis of Risks and Threats

At presen, the study of risks and threats in youth spiritual health sphere is one of those social problems, the relevance of which simply cannot be questioned. A sociological study of the Russian society’s spiritual health is impossible without studying the spiritual health of youth as a special socio-demographic group. Student youth refers to that category of the population whose health (and spiritual health as well) is inextricably linked with the notion of «risk». The purpose of the empirical research is chosen not accidentally, since it is the youth that is the main resource of society that determines the spiritual and moral potential and reflects the prospects and trajectories of the society development. According to the research results, it has been established that the manifestation of Dagestan youth spiritual activity lies at the basis of the formation of its spiritual health, is the production of social and cultural norms, needs, that is what is called the spiritual values of the values-oriented society. The research results show that satisfaction of material needs is a motivation for the young respondents to intensify activities threatening their spiritual health. At present, Dagestan youth tends to reject the traditional experience rather than its assimilation. The complex socio-political and economic conditions of the development of Russian society contribute to emerging two different trends in the value consciousness of Dagestan youth: the actualization of material values and the pursuit for new forms of worldview. The admission of Dagestan young people’s actions to improve their material needs, which are condemned and punished in a civilized society, reveals a deep spiritual and moral crisis, the primacy of the material over the spiritual. It is concluded, that in the conditions of a risk society, the departure from the traditional values of Dagestan society and the implementation of Western values and norms became the component of contemporary Dagestan youth spiritual life. In other words, the process of adopting and implementing Western values and norms of material consumption in the practical activities of youth presents a serious threat to spiritual health.

Literature

1 Арсланов В. Постмодернизм и русский «третий путь» : tetrium datur российской культуры ХХ века. М. : Культурная революция, 2007. С. 178–182.
2 Веэрманн Р., Хелемяэ Е. Оценка здоровья мужчинами и женщинами в России, Эстонии, Литве и Финляндии // Социс. 2016. № 7. С. 109–118.
3 Рагимова О. А. Динамика социального здоровья подрастающего поколения // Изв. Сарат. ун-та. Нов. Сер. Сер. Социология. Политология. 2009. Т. 9, вып. 1. С. 20–23.
4 Соколов С. В. Проблемы развития мира в условиях глобализации // Россия и проблемы глобализации : материалы III регион. науч. конф. (Н. Новгород, 15
апреля 2002 г.). Н. Новгород : НКИ, 2002. С. 87.
5 Бауман З. Социология постмодернизма. М. : Изд-во Ин-та Гайдара, 1991. С. 16.
6 Filyushkina D. V., Volkov Yu. G. Spiritual lumpenization of the Russian society in the circumstances of globalization // Middle East Journal of Scientifi c Research. 2014. Т. 21, № 3. С. 449–452.
7 Вавилова И. Н. К вопросу о духовно-нравственном развитии личности // Армия и общество. 2013. № 1 (33). С. 1–6.
8 Митрошенков О. А. Пространство российской духовной культуры : испытание переменами // Социс. 2005. № 11. С. 39.
9 Цит. по: Чупров В. И., Зубок Ю. А., Уильямс К. Молодежь в обществе риска. М. : Наука, 2001. С. 23.
10 Шахбанова М. М. Язык как признак этнической самоидентификации // Научные проблемы гуманитарных исследований. 2010. Вып. 2. С. 289–294.
11  Шахбанова М. М. Этническая идентичность малочисленных дагестанских народов (на примере андо-цезской группы). Махачкала : АЛЕФ, 2012.
12 Шахбанова М. М. Этническая идентичность и стратегии межэтнического поведения андо-цезских народов Дагестана : дис. … д-ра социол. наук. Ростов н/Д, 2012.
13 Шахбанова М. М. Этническая, религиозная и государственно-гражданская идентичности дагестанских народов в условиях трансформации российского общества. Махачкала : АЛЕФ, 2016.
14 Магомадов М. А. Отражение закономерностей духовной жизни общества // Вестн. СГУ. 2007. № 48. С. 27–31.
15 Янковская О. В. Противоречия техногенного общества и их отражение на духовных ценностях молодежи // Вестн. КГУ. 2008. № 4. С. 275–278.
16 Власова В. Н., Щербакова Л. И., Самыгин С. И. Система ценностных ориентаций молодежи как отражение кризиса духовной жизни общества // Гуманитарные, социально-экономические и общественные науки. 2018. № 2. С. 22–26.
17 Петкау А. Ю. Паремиологический портрет концепта здоровье в постсоветскую эпоху // Вестн. НовГУ. 2014. № 77. С. 92–93.

18 Ибрагимова П. А. СМИ и культурные традиции Дагестана // Вестн. НГГУ. 2012. № 1 (2). С. 313 - 314.
19  Юсупова Г. И., Гаджимурадова А. К. Роль религии в межцивилизационном и межкультурном диалоге Запада и Востока // Вестн. ДНЦ РАН. 2012. № 47. С. 100–109.
20 Петров А. В. Ценностные предпочтения молодежи : диагностика и тенденции изменений // Социс. 2008. № 2. C. 83.
21 Самсонова Е. А., Ефимова Е. Ю. Молодежь Тулы : ценностные ориентации и реалии повседневной жизни // Социс. 2007. № 11. C. 113.

Short Text (PDF): 
Full Text (PDF):