Cite this article as:

Ivchenkov S. G., Vorobev V. P., Eremina E. V. The correlation of mythological, ideological and figurative-symbolic mechanisms of constructing state identity. Izvestiya of Saratov University. Sociology. Politology, 2021, vol. 21, iss. 4, pp. 372-376. DOI: https://doi.org/10.18500/1818-9601-2021-21-4-372-376


This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
UDC: 
316.614
Language: 
Russian

The correlation of mythological, ideological and figurative-symbolic mechanisms of constructing state identity

The article considers the place of figurative and symbolic cultural phenomena in the process of forming the state identity of modern Russian youth. These phenomena are considered from the point of view of the possibility of direct influence on the value consciousness by using the socio-psychological potential of “aesthetic information” (A. Mol). The correlation of the figurative and symbolic aspects of the formation of state identity with the mythological and ideological aspects of this process is shown. The transformation of “national mythologems” into rational ideologems, which is inevitable in the conditions of rationalization and globalization of the modern world implies the autonomization of the value consciousness of the socializing individual, which, in turn, is impossible without using the potential of artistic images symbolizing the cultural unity of society.

Literature
  1. Государство // Новаяфилософская энциклопедия : в 4 т. / ред. совет : В. С. Степин, А. А. Гусейнов, Г. Ю. Семигин [и др.]. М. : Мысль, 2010. Т. 1.
  2. Дробижева Л. М. Российская идентичность : поиски определения и динамика распространения // Социс. Социологические исследования. 2020. № 8. С. 48. https://doi.org/10.31857/S013216250009460-9
  3. Воробьев В. П.Соотношениефактологических, интерпретационных и ценностных аспектовмировоззренческих конфликтов // Дыльновские чтения : Повседневная жизнь россиян : социологический дизайн : материалы Всерос. науч.-практ. конф. Саратов : ИЦ «Наука», 2014. С. 228–232.
  4. «Мыразрушили свой историческиймиф и питаемся импортными умственными теориями...». URL: https://www.nakanune.ru/articles/15656 (дата обращения: 15.07.2021).
  5. Демин А. А. Ценностные основания формирования идентичности сообщества // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2015. № 2 (52) : в 2 ч., ч. 1. С. 73–78.
  6. GouldnerA.W. The Dialectic of Ideology and Technology. The Origins, Grammar and Future of Ideology. New York : The Seabury Press, 1976. Р. 25–26.
  7. Бабурова И. В. Воспитание ценностных отношений школьников в образовательном процессе : автореф. дис. … д-ра пед. наук. Смоленск, 2009. С. 12.
  8. Вебер М. Избранное. Образ общества. М. ; СПб. : Центр гуманитарных инициатив, 2013. С. 24.
  9. Моль А. Теория информации и эстетическое восприятие. М. : Мир, 1966. С. 199–209.
  10. Цит. по: Григорькин В. А. Великая Отечественная война в современных интерпретациях // Гуманитарий : актуальные проблемы гуманитарной науки и образования. 2015. № 3. С. 28.
  11.  Фильм до сих пор входит в ТОП-50 российских фильмов по кассовым сборам.