Cite this article as:
Perevozkina Y. M., Tishkova A. S., Ganpanzurova O. B. Specificity of Adaptation and Skills of Interpersonal Communication of Students. Izvestiya of Saratov University. Sociology. Politology, 2020, vol. 20, iss. 2, pp. 146-153. DOI: https://doi.org/10.18500/1818-9601-2020-20-2-146-153
Specificity of Adaptation and Skills of Interpersonal Communication of Students
The article discusses the specifics of adaptation and interpersonal communication experiences of cadets and school children in teenage years. The adaptation processes are presented in the socio-psychological context of joining an educational institution and are considered as an integral part of interpersonal communication. The article consideres, interpersonal communication as an indispensable condition for any form of social and private life of a person, as well as a determinant of any type of individuals’ joint activity. It is noted that the specifics of individually-oriented interpersonal interaction skills help the students to develop new strategies for adaptive and communicative opportunities. Particular attention is paid to the psychological and pedagogical support of students in the modern educational space, presented by stimulating and motivating the student to develop individually-oriented communication skills, mastering communicative skills and their further improvement in the process of adaptation. The results of the study are aimed at identifying the specifics of interpersonal communication and adaptation of students (cadets and schoolchildren). In particular, the basis of successful adaptation lies in individually-oriented interpersonal communication experiences that the child acquires in the process of interaction with significant adults, in the family environment and in the process of learning and socialization. In conclusion, it is noted that the subsidiarity and organization of this process can be considered as the most effective way of revealing the communicative side of communication in relation to the adaptation.
1. Парыгин Б. Д. Социальная психология. Проблемы методологии, истории и теории. СПб. : ИГУП, 1999.
2. Буршит Л. М. Формирование межличностных отношений воспитанников детского дома в разновозрастной группе как одно из условий их социальной адаптации // Психология и педагогика : методика и проблемы практического применения. 2011. № 21–1. С. 152–156.
3. Skills for Social Progress : The Power of Social and Emotional Skills // OECD Skills Studies. 2015. URL: https://www.oecd.org/education/ceri/skills-for-socialprogress-executive-... (дата обращения: 20.01.2020).
4. Зиновьева Л. В. Современные подходы психологического сопровождения в образовании // Вестн. психологии и педагогики Алт. госун-та. 2019. Т. 1, № 3. С. 45–54.
5. Соколова М. С. Теоретические аспекты рассмотрения коммуникативной адаптации // Изв. ВГПУ. 2012. № 8 (72). С. 8–11.
6. Giles H, Couplan N., Coupland J. Accommodation Theory : Communication, Context, and Consequence. N. Y. : Cambridge University Press, 1991.
7. Кашапов А. С. Социально-психологическая адаптированность студентов : проблемы и решения. Ярославль : Индиго, 2015.
8. Перевозкина Ю. М., Дмитриева Н. В., Перевозкин С. Б. Импазо-ролевое прогнозирование особенностей социализации в коммуникативной сфере подростков // СМАЛЬТА. 2015. № 4. С. 39–46.
9. Вислова А. Д. Формирование толерантности в межличностных отношениях в детском и подростковом возрасте (на материале Кабардино-Балкарской Республики) : автореф. дис. ... д-ра психол. наук. М., 2016.
10. Литвиненко Н. В. Динамические особенности социально-психологической адаптации школьников в критические периоды развития // Интеграция образования. 2007. № 3–4 (48–49). С. 178–181.
11. Румба О. Г., Марин А. П., Харитонова А. Г. Особенности внутреннего и внешнего проявлений социализации воспитанников кадетской спортивной школы Военного института физической культуры // Актуальные проблемы физической и специальной подготовки силовых структур. 2016. № 4. С. 47–56.
12. Карпов А. В. Метасистемная организация индивидуальных качеств личности. Ярославль : ЯрГУ, 2018.
13. Монастырский В. А., Милованова Н. Ю. Адаптация учащихся к жизнедеятельности кадетского корпуса // Гаудеамус : психолого-педагогический журнал. 2006. Т. 1, № 9. С. 122–127.
14. Перевозкин С. Б., Перевозкина Ю. М. Взаимодетерминация учебной мотивации подростков кадетского корпуса и ролевой идентичности // Перспективы науки и образования. 2019. № 4. С. 225–235.
15. Федосеева И. А., Перевозкина Ю. М. Феномен патриотизма сквозь призму психосемантического пространства современной молодежи // Учен. зап. ун-та им. П. Ф. Лесгафта. 2017. № 2 (144). С. 303–311.