Cite this article as:

Lebedeva L. G. The role of mass media in the socialization of personality and generations (on the basis of sociological materials). Izvestiya of Saratov University. Sociology. Politology, 2022, vol. 22, iss. 2, pp. 139-144. DOI: https://doi.org/10.18500/1818-9601-2022-22-2-139-144


This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
UDC: 
316.346.3+316.482.051.63+316.614
Language: 
Russian

The role of mass media in the socialization of personality and generations (on the basis of sociological materials)

The problem of socialization of the individual and generations is one of the most urgent ones. The influence of mass media is associated with certain challenges and risks for society and individuals, especially in relation to socially insuffi ciently mature children, adolescents and youth. It is in the young age that individuals go through the most crucial stage of socialization and the formation of a socially mature personality. The respondents’ responses acknowledge the tendency of weakening the role of the family and strengthening the role of the media in the upbringing of children, adolescents and young people as they grow up. Sociological materials show that various mass media play an increasingly important role in “socializing interactions” – not only positive, but also negative. It is regrettable that the media pays little attention to the formation of important social qualities of a positive character in people. Society and the state have the right to expect from the mass media a socially responsible position, respectively, active and purposeful participation in the positive socialization of young generations.

Literature
  1. Кастельс М. Информационная эпоха : экономика, общество и культура / пер. с англ. под науч. ред. О. И. Шкаратана. М. : ГУ ВШЭ, 2000. С. 322.
  2. Хабермас Ю. Моральное сознание и коммуникативное действие : пер. с нем. СПб. : Наука, 2001. С. 157.
  3. Кастельс М. Указ. соч. С. 315, 316.
  4. Шиняева О. В., Каманина В. Е. Реализация функций средств массовой информации в условиях глобальных и национальных вызовов : оценки населения и журналистов // Известия высших учебных заведений. Поволжский регион. Общественные науки. 2021. № 1. С. 72. https://doi.org/10.21685/2072-3016-2021-1-7
  5. Голубин Р. В., Исакова И. А., Коротышев А. П., Рыхтик П. П. Интернет-технологии воздействия на социально-политическую активность молодежи : социологический анализ // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия : Социология. Политология. 2021. Т. 21, вып. 2. С. 134. https://doi.org/10.18500/1818-9601-2021-21-2-131-137
  6. Янак А. Л. Дети и родители в информационном пространстве : взаимодействие, риски и стратегии обеспечения безопасности // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия : Социология. Политология. 2021. Т. 21, вып. 1. С. 70. https://doi. org/10.18500/1818-9601-2021-21-2-64-71
  7. Хабермас Ю. Указ. соч. С. 161.
  8. Шаповал Е. А. Влияние Интернет-сетей на виртуальную социализацию молодежи и формирование ценностных ориентиров современной молодежи в РФ // Социодинамика. 2019. № 12. С. 170–177. https://doi.org/10.25136/24097144.2019.12.31203
  9. Леонтьева Т. В. Визуальный образ социально-экономического положения семьи на телевидении // Социальная политика и социология. 2018. Т. 17, № 4 (129). С. 102. https://doi.org/10.17922/2071-3665-2018-17-4-102-109
Short Text (PDF):